HBO Max ma w ofercie jedne z najlepszych, jeśli nie najlepsze seriale kryminalne i thrillery, które każdy z Was powinien poznać. Przed Wami ranking z 25 pozycjami obowiązkowymi.
HBO Max to zarówno świetne seriale dramatyczne, fantasy, komediowe, sci-fi, jak i kryminalne czy thrillery. Dziś skupiam się na tych dwóch ostatnich, bardzo sobie bliskich i nierzadko mocno przenikających się gatunkach.
25 zebranych poniżej pozycji to niekoniecznie wszystko to, co warto obejrzeć w serwisie. Kilka produkcji nie zmieściło się do rankingu, więc nieobecność, chociażby “Tajemnic Laketop” czy “Bankowej gry” może niektórych zaboleć, aczkolwiek z rzeczywistością nie warto nadto zadzierać, ponieważ niebezpiecznie mieć wszystkie ładne rzeczy w jednym miejscu.
Mimo to mam nadzieję, że dzięki temu rankingowi znajdziecie dla siebie coś miłego na niejeden zabójczy seans. W końcu zbrodni tu jest tyle i jest tak różnorodna, że dla każdego znajdzie się coś miłego. Są tu zarówno pozycje lekkie, mocno dramatyczne, jak i skrajnie brutalne. Coś dla siebie wyłuskają tak fani historii z odległej przyszłości, jak również ci szukający czegoś na czasie oraz widownia lubująca się w nieco futuryzujących czy wręcz odklejonych od rzeczywistości klimatach. Wszystkie te seriale łączy jedna, bardzo podstawowa rzecz — zbrodni w nich nie brakuje.
25. “Obsesja Eve” (“Killing Eve”)
IMDB 8,2/10 Rotten Tomatoes 89%
Pokręcona opowieść o ekscentrycznej płatnej morderczyni, która spotyka na swojej drodze agentkę MI5 do tej pory przede wszystkim przerzucającą w biurze dokumenty. Trochę to odjechana historia szpiegowska, trochę thriller, ale przede wszystkim “Obsesja Eve” jest pokręconym komediodramatem, gdzie akcja pogania akcję, a bohaterki mierzą się ze swoimi niedoskonałościami. Serial na pewno nie jest dla każdego, ale ci, którzy chcą czegoś jednocześnie lekkiego, jak i ostrego oraz zabawnego, nie będą zawiedzeni.
24. “Des”
IMDB 7,6/10 Rotten Tomatoes 90%
Historia o jednym z najgłośniejszych seryjnych morderców, którego zrodziła brytyjska ziemia. Zamiast śledztwa w sprawie morderstw, od razu dostaliśmy portret psychopaty, który nawet za kratami potrafił władzom napsuć sporo krwi. Warto również odnotować, że w Dennisa Nilsena wcielił się David Tennant udowadniający kolejny raz, że jest w pierwszej lidze aktorskiego rzemiosła. Nie ważne, czy wciela się w mordercę w “Jessice Jones”, “Criminal”, “Deadwater Fell” czy właśnie w “Desie”, zawsze tworzy unikalną ekranową osobowość.
23. “Babilon Berlin” (“Babylon Berlin”)
IMDB 8,4/10
Berlin z końca lat 20. to niezbyt przyjemne miejsce do życia. Drobna przestępczość, krwawe zbrodnie i zradykalizowane ruchy polityczne tworzą tu obraz mieszanki wybuchowej. Tutaj bogaci są nieprzyzwoicie bogaci, a biedni nieprzyjemnie biedni. W tym miejscu policjant z wydziału obyczajowego, Gereon Rath (Volker Bruch), stara się rozwikłać zagadkę, która może go przerastać. “Babilon Berlin” to wspaniale zrealizowana i miejscami całkiem mocna historia szpiegowska, obok której żaden fan konspiracji i spisków nie może przejść obojętnie.
22. “Od nowa” (“The Undoing”)
IMDB 7,4/10 Rotten Tomatoes 75%
Adaptacja bestsellera Jean Hanff Korelitz to sześcioodcinkowy rollercoaster. Nie tylko ze względu na dynamicznie posuwającą się do przodu opowieść obfitującą w liczne zwroty akcji, ale przede wszystkim przez nieskromną dawkę niepewności i emocjonalnego zgnojenia głównej bohaterki, psycholożki (w tej roli zwyczajowo świetna Nicole Kidman), której mąż (nie gorszy Hugh Grant) jest poszukiwany w związku z podejrzeniem, iż zamordował kochankę. Czy empatyczny onkolog faktycznie to zrobił, czy też jego życie to wyłącznie niekończące się ukrywanie pod narcystyczną maską? Świetna gra, świetna realizacja oraz świetna, ale nienachalna wiwisekcja zaburzonych umysłów.
21. “Wataha”
IMDB 7,7/10 Rotten Tomatoes 55%
Bieszczady bez straży granicznej byłyby przemytniczym eldorado. Wiktor Rebrow (Leszek Lichota) strzeże granicy przed szmuglowaniem z Ukrainy poprzez podkarpackie bezkresy broni, narkotyków czy ludzi. Jego życie nie jest proste, ale komplikuje się jeszcze bardziej, gdy w zamachu bombowym giną oficerowie, jego koledzy z pracy. Rebrow przeżył, aczkolwiek staje się głównym podejrzanym. Mocny, surowy i świetnie zrealizowany serial, który rozkręca się z sezonu na sezon.
20. “Snowfall”
IMDB 8,2/10 Rotten Tomatoes 87%
Wiele osób twierdzi, że narkotyki szkodzą. I faktycznie — ich konsumowanie oraz spieniężanie nie jest najzdrowszym i najbezpieczniejszym sposobem na spędzanie czasu. Niekoniecznie pojmuje to inteligentny, ale jednocześnie niezbyt mądry Franklin (Damson Idris), który od zdarzenia do zdarzenia staje się coraz lepszy i ważniejszy nie tylko w dilerce jako takiej, ale po prostu w świecie przestępczym. “Snowfall” to wielowątkowa, wciągająca i porządnie zrealizowana opowieść o narkobiznesie lat 80., która może trafić zarówno w gust widzów ciepło wspominających kokainowe “Narcos”, jak i kryształowe “Breaking Bad”.
19. “Mare z Easttown” (“Mare of Easttown”)
IMDB 8,5/10 Rotten Tomatoes 95%
Prosta opowieść kryminalna, w której znajdziecie ludzi z krwi i kości z całkiem przyziemnymi troskami. Kate Winslet wcieliła się tu w detektywa policji ciągle mierzącą się z rodzinnym dramatem i nierozwiązaną sprawą morderstwa. To dosyć powolny, kameralny serial ze zbrodnią do rozwikłania i ludźmi do poznania. “Mare z Easttown” jest zdecydowanie skierowane do widzów, którzy zamiast fabularnych wodotrysków bardziej oczekują głębokiego dramatyzmu.
18. “Gomorra” (“Gomorrah”)
IMDB 8,7/10 Rotten Tomatoes 85%
Był film, a po latach na małych ekranach zadebiutował serial na motywach powieści o tym samym tytule. Zarówno książkę, jak i historię odcinkową napisał Roberto Saviano wgryzający się w nieprzyjemnie brutalny świat przestępczości we Włoszech. Powstał również film towarzyszący serialowi – “Nieśmiertelny”, który również możecie obejrzeć na HBO Max. Sama “Gomorra” to rzecz wyłącznie dla widzów pławiących się w produkcjach traktujących o zorganizowanej przestępczości w mocnym wydaniu.
17. “Wielkie kłamstewka” (“Big Little Lies”)
IMDB 8,5/10 Rotten Tomatoes 89%
Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Zoë Kravitz i Lauren Dern w jednym serialu to pierwszy znak, że warto widowisku dać szansę. I chociaż w tle pojawia się zbrodnia to “Wielkie kłamstewka” są przede wszystkim historią kobiet żyjących w ułudzie normalności. Jednak na wierzch wychodzą ich dramaty, skrywane za zamkniętymi drzwiami ich kalifornijskich domów. Wspaniała, chociaż bardzo powoli rozkręcająca się adaptacja powieści Liane Moriarty.
16. “Zakazane imperium” (“Boardwalk Empire”)
IMDB 8,6/10 Rotten Tomatoes 92%
Pomimo że od premiery pierwszego sezonu “Zakazanego imperium” minęła ponad dekada, to nie tylko na swój czas widowisko można było określić jako wysokobudżetowe — samo wyprodukowanie pierwszego odcinka serialu miało kosztować 18 milionów dolarów. I wyreżyserował go nie byle kto, gdyż sam Martin Scorsese, którego nazwisko przynosi na myśl takie hity jak “Taksówkarz”, “Irlandczyk”, “Król komedii”, “Przylądek strachu”, “Infiltracja” czy “Wilk z Wall Street”. Kręcił do scenariusza Terence’a Wintera (“Rodzina Soprano”), który zabrał nas do Atlantic City lat 20. XX wieku, gdzie dzięki przestępczemu procederowi lokalny polityk, Nucky (Steve Buscemi), obrastał w luksusy. Wciągająca historia, bezbłędna realizacja i mnóstwo niezapomnianych kreacji to atuty sprawiające, że obok “Zakazanego imperium” nie można przejść obojętnie.
15. “Zamęt” (“Quarry”)
IMDB 8,1/10 Rotten Tomatoes 78%
Quarry (Logan Marshall-Green), chociaż wrócił z wojny do domu, to tak naprawdę nigdy nie opuścił Wietnamu. Jego związek to żart, jego życie się sypie, ale odnajduje się jako cyngiel pracujący dla lokalnej mafii. W tym potwornie mocnym thrillerze kryminalnym poruszany jest nie tylko wątek weterana, który po dwóch turach przywiózł ze sobą zespół stresu pourazowego i wyjątkową lekkość w pozbawianiu życia innych. To także obraz zaściankowej części Stanów Zjednoczonych — Memphis sprzed pół wieku.
14. “The Act”
IMDB 8/10 Rotten Tomatoes 88%
Oparta na faktach historia zaplanowanego morderstwa Dee Dee Blanchard przez córkę i jej chłopaka. Poruszająca opowieść o zaszczutej i maltretowanej dziewczynie pozbawionej możliwości normalnego dorastania, która opuszczona przez system stara się wydostać z toksycznej więzi. Serial warto poznać nie tylko ze względu na same przerażające wydarzenia, ale również z uwagi na świetną grę i realizację. Szczególne brawa należą się Joey King, wcielającej się w poniewieraną Gypsy, która nie ustępowała na krok serialowej mamusi — nagrodzonej Oscarem za “Boyhood”, Patricii Arquette.
13. “Mr. Robot”
IMDB 8,6/10 Rotten Tomatoes 94%
Nietuzinkowa historia skrajnie zaburzonego programisty walczącego ze znienawidzoną korporacją. Serial stworzony przez Sama Esmaila był trampoliną do sławy dla Ramiego Maleka wcielającego się w głównego bohatera, Elliota. Nie bez powodu, gdyż poza zajmującą intrygą, zaskakująco solidną i wyszukaną warstwą realizacyjną, to właśnie postać hakującego zło — zarówno to duże, jak i to całkiem przyziemne — stała się motorem napędowym techno-przypowieści o wyzwalaniu społeczeństwa spod jarzma korporacji będącej synonimem wszystkiego tego, co najgorsze według radykalnych cyber-rewolucjonistów, nierzadko ledwie odróżniających myszki komputerowe od tych żywych.
12. “Deadwood”
IMDB 8,6/10 Rotten Tomatoes 92%
Luźno oparta na kanwie prawdziwych zdarzeń historia Setha (Timothy Olifant), poszukiwacza złota, który musi mierzyć się z nieustającym terrorem Ala (Ian McShane), właściciela miejscowego saloonu trzęsącego miasteczkiem Deadwood. Osadzony w XIX wieku western został nagle urwany po trzecim sezonie i na lata zostawił widzów z niedopowiedzianą opowieścią, którą po wielu latach domknięto w filmie z 2019 roku.
11. “Ostre przedmioty” (“Sharp Objects”)
IMDB 8,1/10 Rotten Tomatoes 92%
“Ostre przedmioty” to kolejna po “Zaginionej dziewczynie” i “Mrocznym zakątku” adaptacja prozy Gillian Flynn. Tym razem dostaliśmy opowieść o zaburzonej dziennikarce, która po latach wraca do znienawidzonego rodzimego miasteczka, aby napisać o sprawie morderstwa (Amy Adams). Poza samym dochodzeniem zgłębiono mroczną przeszłość bohaterki oraz jej niezdrowe relacje z matką. W połączeniu ze świetną realizacją otrzymaliśmy kompletne, nieśpieszące się i satysfakcjonujące widowisko, które stawia na wgryzanie się w emocje bohaterów.
10. “Fargo”
IMDB 8,9/10 Rotten Tomatoes 93%
Jeśli rewizja filmowego “Fargo” to komedia, to wyjątkowo czarna. Jest tu thriller, jest tu trochę satyry i sporo zbrodni. Antologia zaczęła się od mocarnego, jadącego po bandzie pierwszego sezonu, w którym poznaliśmy nieporadnego Lestera (świetny Martin Freeman) pakującego się w niezłe bagno. Kolejna odsłona umocniła nas w przekonaniu, że mamy do czynienia z produkcją nie tylko rozrywkową, mądrą, ale też buchającą artyzmem niczym niezdrowo aktywny wulkan lawą. Trzeci sezon, chociaż wciąż bardzo dobry, nieco nie miał pomysłu na finał. Z kolei czwarty spotkał się z nadal ciepłym, ale już nie tak gorącym przyjęciem jak poprzednicy. Mimo to warto obejrzeć całość i oczekiwać na piątą serię kryminalnych omyłek — niedawno oficjalnie zapowiedzianą.
9. “Detektyw” (“True Detective”)
IMDB 8,9/10 Rotten Tomatoes 78%
Momentami wręcz poetycka antologia, którą rozpoczęło kryminalne dochodzenie w sprawie serii morderstw w Luizjanie. Po kilkunastu latach od pierwszego zabójstwa pojawiają się kolejne zwłoki, które sugerują, że morderca wciąż jest na wolności. Chociaż kolejne sezony nie porwały już tak widowni, to pierwszy zasłynął świetnym, ciężkim klimatem, skrajną surowością oraz genialnym zaprezentowaniem psychologii bohaterów, w których wcielili się bezbłędnie Matthew McConaughey i Martin Hart.
8. “Banshee”
IMDB 8,5/10 Rotten Tomatoes 90%
Wypełniona brutalną i widowiskową akcją historia skazańca, który podszywa się pod nowoprzybyłego szeryfa miasteczka. Jego celem jest odnalezienie dawnej kochanki i wspólniczki w zbrodni, obecnie żony lokalnego prokuratora. Nasz bohater trafia na celownik gangstera wywodzącego się z lokalnej społeczności amiszów, Kaia Proctora. Przewrotna, niewstydząca się seksu i przemocy historia, która przyniosła olbrzymią sławę wcielającemu się w głównego bohatera Antony’emu Starrowi, czyli Homelanderowi z “The Boys”. Aktor stworzył w “Banshee” niejednoznaczną postać lawirującą pomiędzy zatwardziałym kryminałem a nieidącym na kompromisy stróżem prawa.
7. “Długa noc” (“The Night Of”)
IMDB 8,5/10 Rotten Tomatoes 94%
Naz (Riz Ahmed) budzi się w domu kobiety, z którą spędził ostrą noc. Niestety, okazuje się, że jego randka została zasztyletowana, on pamięta niewiele, wcześniej ukradł taksówkę ojca, a na domiar złego policja znajduje w jego kieszeni nóż. Obrony oskarżonego o morderstwo Amerykanina o pakistańskich korzeniach podejmuje się ekscentryczny adwokat (John Turturro). Obserwujemy niepewnego swojej niewinności bohatera, który w więzieniu staje się z dnia na dzień coraz większym cieniem dawnego siebie. Świetna reinterpretacja pierwszego sezonu brytyjskiej antologii “System sprawiedliwości”.
6. “Nasi chłopcy” (“Our Boys”)
IMDB 7,6/10 Rotten Tomatoes 94%
Izraelska historia oparta na faktach. Obserwujemy dochodzenie w sprawie morderstwa palestyńskiego chłopca, które było idiotycznym odwetem za porwanie trzech Izraelczyków, co skutkowało konfliktem w Strefie Gazy. To nie tylko mocna opowieść o dochodzeniu niebędącym na rękę władzom, ale także, a może przede wszystkim rzecz o niekończącym się konflikcie Palestyńczyków z Izraelczykami, którzy zamiast spróbować znaleźć wspólny język, bezustannie nakręcają spiralę nienawiści.
5. “Ślepnąc od świateł”
IMDB 7,8/10
Polski serial kryminalny opowiadający o nie najlepszym tygodniu z życia dilera, Kuby (Kamil Nożyński). Jego iluzorycznie uporządkowane życie zaczyna się z dnia na dzień mocno komplikować, a my śledzimy jego dramatyczną próbę wyjścia na prostą. W tle zaćpana Warszawa z całym bagażem wiążącym się z nieustająco następującym po sobie cyklem odlatywania i głodu. Stylowa adaptacja prozy Jakuba Żulczyka.
4. “Więzienie Oz” (“Oz”)
IMDB 8,7/10 Rotten Tomatoes 92%
Więzienie o zaostrzonym rygorze, do którego wchodzisz umoczony, a z którego, jeśli w ogóle wyjdziesz, wychodzisz jako pochrzaniony wrak. Gwałty, morderstwa, narkotyki i wszystko to, co najgorsze potraficie sobie wyobrazić, to codzienność Oswald State Penitentiary. Twórcy z niemal dokumentalnym zacięciem zaprezentowali nam realia i ludzkie przemiany zachodzące w tego typu przybytkach.
3. “Rodzina Soprano” (“The Sopranos”)
IMDB 9,2/10 Rotten Tomatoes 92%
Tony Soprano (James Gandolfini), znerwicowany szef włoskiej mafii z New Jersey, to jeden z pierwszych serialowych antybohaterów, nad którego historią rozpływał, a właściwie nadal rozpływa się cały świat. Mafiozo ma problemy z matką, w jego organizacji zalęgł się szczur, dzieci się buntują, a na domiar złego żona ma własne problemy, on sam fantazjuje o swojej terapeutce i jeszcze musi znaleźć czas dla kochanki. Klasyk, który pomimo ponad 20 lat na karku jeszcze nie zdążył się zestarzeć i nieprędko to nastąpi.
2. “Devs”
IMDB 7,7/10 Rotten Tomatoes 82%
Chociaż “Devs” to w gruncie rzeczy futuryzująca historia o determinizmie spod ręki Alexa Garlanda (“Ex Machina”), to wątek kryminalny jest w serialu mocno zarysowany. Opowieść zabiera nas do Doliny Krzemowej, gdzie dochodzi do morderstwa Sirgieja. Jego dziewczyna stara się dowiedzieć, co się faktycznie stało z mężczyzną. Śledztwo kieruje ją w niespodziewane rejony, ale osoby odpowiedzialne za zabójstwo dobrze wiedzą, jak to wszystko się potoczy i skończy. Filozofujący, wizualny, fabularny i dramatyczny majstersztyk.
1. “Prawo ulicy” (“The Wire”)
IMDB 9,3/10 Rotten Tomatoes 94%
Naturalistyczna i nieidąca na kompromisy policyjna opowieść o rozpracowywaniu półświatka Baltimore obserwowana z perspektywy przestępców i organów ścigania. Niezwykle wymagająca, nieśpieszna historia, która wielu widzów najpewniej mocno znuży, ale ci, którzy zostaną z nią do finału, będą zachwyceni.
Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie powyższe seriale to produkcje oryginalne HBO Max, więc część z nich może z czasem zniknąć z usługi strumieniującej. Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło, gdyż dla serwisu przygotowywane są liczne nowości, które ukołyszą fanów kryminałów i thrillerów w przyszłości. Przed nami są, chociażby premiery “The Staircase”, “We Own This City”, “Love and Death” czy “The Son”.