kino geje lgbt marvel lewica rasizm filmy netflix
in ,

Kino jest mniej mizoginiczne, mniej rasistowskie, wierzy w globalne ocieplenie i inspiruje – wynika z badań

Kino zmieniło światopogląd – swój i nasz – wynika z najnowszego badania, które wskazuje, że część widowni dostrzega, iż twórcy filmowi postrzegają dziś świat inaczej, aniżeli przed laty i ma to znaczący wpływ na społeczeństwo.

Kiedy Festiwal Filmowy w Cannes trwał w najlepsze, Mastercard, które jest oficjalnym partnerem festiwalu, opublikowało wyniki interesującego badania. Według niego 42% Brytyjczyków stwierdziło, iż filmy zmieniły sposób postrzegania świata.

Filmowcy wyrobili sobie większą wrażliwość na tematy społeczne, które wcześniej były pomijane lub traktowane po macoszemu czy wręcz wyśmiewane i starają się tę wrażliwość zaszczepić w widzach

Według Mastercard 77% widzów w Wielkiej Brytanii uważa, iż filmy inaczej widzą kwestie kulturowe i wpłynęły na ich poglądy na ważne tematy, takie jak zmiany klimatyczne (41%), równość rasowa (39%) i prawa kobiet (22%).

Jednak ten kij ma dwa końce. Przemysł kinematograficzny jest od pewnego czasu gorzej postrzegany przez część społeczeństwa, gdyż wizja świata prezentowana w filmach bardziej sprzyja lewej stronie kolorytu politycznego. Niejednokrotnie można natknąć się na stwierdzenia, że Netflix jest lewacki, a w filmach zbyt wiele miejsca poświęca się środowisku LGBT+. Podobnie rzecz się ma z produkcjami od Marvel Studios, które stawiają na różnorodność rasową czy płciową, aby reprezentować różne środowiska. Firma jest przez to przez niektórych widzów odsądzana od czci i wiary.

Badanie wskazuje, że w czasie pandemii jeszcze bardziej polubiliśmy się z filmami i serialami

Po wybuchu pandemii przeciętny Brytyjczyk spędzał ponad 186 godzin, czyli 7 i pół dnia rocznie przed ekranem w domu. Z kolei 39% Europejczyków twierdzi, iż obecnie interesuje się kinem bardziej niż przed pandemią. Co ciekawe, aż 61% z nich ceni doświadczenie takie jak wyjście do kina bardziej od dóbr materialnych. To może wskazywać, iż w czasie izolacji mocniej zżyliśmy się z filmowymi i serialowymi opowieściami.

Kino Netflix
Netflix często w swoich produkcjach wspiera i upowszechnia świadomość o osobach nieheteronormatywnych

88% Brytyjczyków ogląda filmy dla czystej rozrywki, ale już 41% twierdzi, iż ogląda je również po to, aby dowiedzieć się więcej o świecie. Inne popularne powody, dla których wybieramy się do kina, to poszukiwanie inspiracji (34%), pomoc w przerabianiu życiowych lekcji (30%) oraz bycie na bieżąco ze światowymi sprawami i trendami (24%).

Ponad połowa ankietowanych (53%) dowiedziała się o problemie społecznym, którego wcześniej nie była świadoma, właśnie dzięki filmowi. 26% ujawniło, że wsparło jakąś sprawę społeczną po obejrzeniu filmu. Niemal połowa widzów (45%) twierdzi, iż wychodzi z kina bardziej zainspirowana niż przed wejściem do niego.

Według badania Mastercard wielu ankietowanych uważa, iż film ma największą siłę oddziaływania na naszą świadomość

Dosyć kontrowersyjne jest to, że aż 45% odpytywanych stwierdziło, iż film ma większą siłę oddziaływania niż książki, jeśli chodzi o przekazywanie ważnych przesłań w sposób skuteczny. Być może ma to związek, z tym że książki wymagają większego skupienia oraz poświęcenia im więcej czasu, aniżeli dwu czy trzygodzinna wizyta w kinie.

Kino Czarna Pantera
“Czarna Pantera” to pierwszy w historii taki wielki blockbuster, w którym większość obsady jest czarnoskóra

Historyk filmu, profesor Ian Christie, skomentował wyniki badań, mówiąc: “Nie ulega wątpliwości, że filmy od ponad stu lat kształtują postawy ludzi wobec otaczającego ich świata – zwłaszcza świata wykraczającego poza ich bezpośrednie doświadczenia. Ten wpływ bywa niejednokrotnie kontrowersyjny, ale jest rzeczywisty i niezwykle powszechny w porównaniu z oddziaływaniem innych mediów. W większości przypadków jest najprawdopodobniej korzystny, wspierający i zachęcający, a także tworzący większą świadomość naszej różnorodności. Jeśli spojrzymy wstecz na taki film jak “Filadelfia”, możemy wyraźnie zobaczyć, że klasyk z Tomem Hanksem wyedukował ludzi i zerwał ze stygmatyzacją HIV i AIDS. W 2018 roku “Czarna Pantera” stała się globalnym fenomenem kulturowym, przełamując nowe standardy w zakresie reprezentowania rasy zarówno na ekranie, jak i poza nim. Filmy takie ja te będą zmieniać postawy wielu przyszłych pokoleń, a ich wpływ na społeczeństwo będzie z czasem niezmierzony”.

Agnes Woolrich, wiceprezes ds. marketingu i komunikacji w Wielkiej Brytanii i Irlandii w Mastercard, dodała, że “Wyniki tego badania potwierdzają siłę kina w inspirowaniu, edukowaniu i opowiadaniu historii w sposób, który pozwala nam spojrzeć na życie przez różne pryzmaty”.

“Lewacki Netflix” powodem do dumy

Wyniki badania są bardzo optymistyczne, gdyż kino jeszcze kilka dekad temu było o wiele bardziej zachowawcze, a miało również momenty, w których nie traktowało na poważnie kobiet czy ignorowało mniejszości seksualne, a role dla aktorów o innym kolorze skóry niż biały można było traktować jako wypadek przy pracy lub jako ciekawostkę.

Hasła “lewacki Netflix” czy “M-She-U” powinny być traktowane jako swego rodzaju niechciane komplementy, aniżeli obelgi. Dzięki takim firmom jak Disney czy Netflix nasza rzeczywistość kształtuje się w lepszym kierunku.

Dodaj nas do ulubionych

Jeśli chcecie być na bieżąco, możecie śledzić nasz Facebook, Twitter, Reddit bądź Instagram. Zachęcamy również do subskrypcji naszego kanału RSS na Feedly lub Google News. Piszcie na [email protected], gdybyście mieli jakieś pytania lub sugestie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisał Dariusz Filipek

Redaktor naczelny. Przez lata nieszczęśliwie związany z e-commerce. Ogląda, czyta, słucha, pisze, rysuje, ale nie zatańczy. Publikował na łamach serwisów różnych i różniastych.

canal+ bbc player 'allo 'allo

BBC Player wzbogaci ofertę Canal+. Czeka nas dużo dobrej brytyjskiej telewizji – od “Top Gear” po “‘Allo ‘Allo”

netflix reklamy

Netflix włączy nam reklamy przed i po seansie