Comcast NBCUniversal streaming Netflix NBC
NBCUniversal vs Netflix (źródło: NBC, Universal Pictures; edycja: Popkulturyści)
in , , ,

SUPER!SUPER!

NBCUniversal kontra Netflix – to wojna, na którą Comcast musi pójść

Brakuje kogoś w streamingowym kolorycie. Mamy Netflix, wciąż rozdrobnione, ale mocne HBO, Prime Video oraz Hulu, a jeszcze nadchodzi usługa Apple, Disney Plus i jest sporo drobnicy oraz serwisów tematycznych. Jednak jest także pewien gigant, który prędzej czy później dołączy do walki o nasze portfele. NBCUniversal.

Należący do Comcastu NBCUniversal to jedna z największych firm w branży. Dziś ciężko jednoznacznie stwierdzić, kto jest większy – Disney, który niedługo wzbogaci się o znaczące aktywa 21st Century Fox, AT&T kontrolujący od niedawna WarnerMedia, czy właśnie Comcast – gigant na szeroko pojętym rynku kablowym, telekomunikacyjnym oraz poprzez NBCUniversal rozrywkowo-medialnym. Wyłonienie lidera zależy od metodologii i punktu odniesienia.

Obecnie Comcast jest 34. na liście 2000 największych firm na świecie Forbesa. Dla porównania The Walt Disney Company jest na miejscu 72., AT&T na 15., Amazon na 53., a Netflix na 602.

Chociaż to duże uproszczenie to Comcast można podzielić na trzy główne segmenty.

Dział stricte rozrywkowo-medialny to zaledwie część firmy. Comcast jest drugim co do wielkości nadawcą i operatorem telewizji kablowej na świecie i największą firmą dostarczającą płatną telewizję. Jest największym operatorem internetowym w Stanach Zjednoczonych, a także zajmuje ostatnie miejsce na podium, kiedy mówimy o telefonii stacjonarnej.

Do firmy należą takie podmioty jak Xfinity zajmujące się dostarczaniem telewizji, kablówki oraz internetu. Niedawno firma zagrała va banque i przelicytowała Disneya w grze o udziały w Sky Limited (Sky plc na czas zakupu), co sprawiło, że Comcast stał się przodującą firmą medialną w Europie. Posiada 53 miliony użytkowników na Starym Kontynencie.

Jednak najbardziej seksownym podmiotem w portfolio z punktu widzenia konsumenta rozrywki jest właśnie NBCUniversal.

Perłą w koronie telewizyjnego oddziału firmy jest oczywiście stacja NBC. Kanał od lat idzie łeb w łeb z CBS, zamieniając się co jakiś czas miejscami. Oprócz tego działy telewizyjne mają bardzo mocną reprezentację w newsach, sporcie i stacjach lokalnych. Dzięki wchłonięciu Telemundo korporacja nadaje mnóstwo kanałów hiszpańskojęzycznych, które są niezwykle popularne w Stanach Zjednoczonych. To także stacje tematyczne pokroju E!, Bravo, Syfy, Oxygen czy USA Network.

Te kanały to fabryka programów rozrywkowych, informacyjnych, dokumentalnych oraz seriali. Dzięki pieniądzom Comcastu wyprodukowano takie historie w odcinkach jak Przyjaciele, W garniturach, Mr. Robot, Szkoła zabójców, Community, ALF, Happy!, Drużyna A, Chicago Fire, Ostry dyżur, Dobre miejsce i setki innych.

NBC Tower Chicago
NBC nie tylko kręci sporo seriali w Chicago, ale również ma tam olbrzymią siedzibę. W ścisłym centrum miasta wyrasta NBC Tower.

Niemniej ważny jest segment produkcji filmowych, czyli Universal Pictures.

Nie rozdrabniając firmy na DreamWorks, Illumination, Focus Features i wiele innych spółek oraz firm podległych, to właśnie Universal jest drugim co do wielkości producentem i dystrybutorem filmowym na świecie. Ustępuje tylko Walt Disney Studios. Może poszczycić się takimi filmowymi markami jak Shrek, Szybcy i wściekli, Jurassic World i Park, Szczęki, seria o Jasonie Bournie, Minionki i wiele innych. Studia firmy znane są z tego, że przynajmniej starają się, nierzadko z sukcesem, walczyć z Disneyem na polu blockbusterów, stawiając na nieco szerszą i odważniejszą ofertę filmową.

Comcast to nie tylko kablówka, telekomunikacja, telewizja i kino.

Firma ma również kilka parków rozrywki, posiada obiekty i drużyny sportowe oraz areny widowiskowe. Comcast ma większościowy udział w Fandango, czyli przedsiębiorstwie sprzedającym bilety kinowe przez internet i właścicielu między innymi Rotten Tomatoes. To również mniejsze biznesy jak wydawnictwo Leisure Arts i wiele, wiele innych firm. Kiedy przyjrzeć się biznesom Comcastu, głowa pęka od liczby większych i mniejszych spółek podległych.

Jednak Comcast pomimo tak wielu sukcesów, ciągle nie zdobył się na walkę z Netflixem.

A konkurencja rośnie jak na drożdżach. Zanim przejdziemy do Comcastu, policzmy na szybko, jak wygląda obecnie rynek streamingowy w Stanach Zjednoczonych, wymieniając najważniejsze platformy. Jest Netflix. Mamy Amazon z usługą Prime Video. Jest AT&T, kontrolując WarnerMedia posiada HBO GO, HBO Now oraz kilka mniejszych streamingów i planuje wypuścić jeden wielki streaming, który ma kumulować produkcje ze wszystkich segmentów rozrywkowych firmy (HBO, produkcji kinowych oraz telewizyjnych). Apple szykuje się ze swoim streamingiem. YouTube gdzieś z boku, na nieco innych warunkach rozwija YouTube Premium. Facebook wypuszcza pierwsze produkcje oryginalne w ramach Facebooka Watch. Disney pod koniec roku wystartuje z szalenie interesującą platformą, jaką rysuje się Disney Plus. CBS Corporation strategią małych kroczków rozwija CBS All Access i platformę związaną z kanałami Showtime. Nawet Lionsgate walczy o rynek ze Starz.

Gdzie jest NBCUniversal w tej układance? Na razie nigdzie.

Firma próbuje od czasu do czasu sił w streamingu, stawiając na mniejsze projekty. Ma usługę butikową, podobną do zamkniętego niedawno FilmStrucka, czyli PictureBox Films. Przez pewien czas serwis był dostępny również w Polsce dla abonentów sieci Multimedia Polska. Wypuściła także kilka aplikacji dedykowanych swoim stacjom. Najważniejszą z nich jest NBC App.

Ponadto Comcast poprzez NBCUniversal posiada 30% udziałów w konglomeracie Hulu. Po przejęciu 30% przez The Walt Disney Company od 21st Century Fox, Comcast będzie udziałowcem mniejszościowym, gdyż firma Boba Igera będzie miała wtedy 60% udział w tym streamingu. Można zakładać, że dojdzie do wymiany udziałów w Sky, które przejmie Disney, z udziałami w Hulu, które posiada NBCUniversal. Chyba że ludzie w Comcaście będą uparci, bo wierzę, że w Disneyu jest wola takiej zamiany. Prezes Disneya Bob Iger mówił jakiś czas temu o tym, że Comcast lub AT&T (firma ma 10% udziałów poprzez WarnerMedia) będą chcieli wycofać się z Hulu z tego względu.

Comcast ciągnie do streamingu.

NBCUniversal ma na tyle rozbudowaną bazę filmową, informacyjną, sportową i rozrywkową, że dziwi mnie, iż jeszcze nie gra o konsumenta w tym segmencie. Są co prawda małe, niewiele znaczące usługi, ale żadna z nich nawet nie próbuje zawalczyć z Netflixem. A streaming to przyszłość. Wiedzą to udziałowcy, rada, a właściwie rady nadzorcze, pracownicy, a nawet my, zwykli konsumenci obserwujący nie tylko narodziny nowych platform, ale również wzrosty, a czasem i upadki już istniejących.

Aczkolwiek kto, jak kto, ale to właśnie Comcast ma szanse i te szanse wykorzysta prędzej czy później. W końcu posiada niesamowite zasoby i archiwa. Zakładam, że uderzy nie w tym, a w przyszłym roku. Firma nie będzie się pchała na trzeciego, żeby zaginąć gdzieś w blasku narodzin platformy Disneya oraz coraz bardziej realnej premiery streamingu Apple. Jak najbardziej Comcast może zawalczyć o widzów i o nich zawalczy. Zapewne z niemałym sukcesem.

NBCUniversal streaming Comcast
Portfolio NBC i Universalu jest przeogromne.

Comcast raczej nie pójdzie na zakupy.

Istnieje jeszcze jedna możliwość, że Comcast kolejny raz pójdzie na zakupy i położy ręce na Lionsgate. Przedsiębiorstwie, które bardzo chętnie sprzedałoby się za dobre pieniądze. Przymiarki do tego zaczęły się już na początku zeszłego roku i Comcast był jednym z graczy.

Dzięki temu firma uzyskałaby dostęp między innymi do stacji i usług skupionych wokół Starz. Takie przejęcie sprawiłoby, że NBCUniversal zyskałby dostęp do streamingowo-telewizyjnej oferty filmowo-serialowej w segmencie premium. Pomimo wielkich sukcesów i olbrzymich przejęć oraz inwestycji, przedsiębiorstwo jeszcze się nie dorobiło niczego na wzór HBO.

Jednak wyjście na takie zakupy jest czasochłonne, niepewne, a Comcast nieco przepłacił przy licytacji Sky Limited. Osłabienie finansowe takiej olbrzymiej korporacji to nie jest wielki problem. Jakkolwiek jeśli firma chce żywo konkurować z Netflixem i pozostałymi graczami na rynku streamingowym, musi się śpieszyć. Wszystko, co zrobią po 2020 roku będzie niewczas. Ciężej będzie wgryźć się w rynek. Dlatego zakładam, że streaming Comcastu to będzie zupełnie nowa rzecz.

Dodaj nas do ulubionych

Jeśli chcecie być na bieżąco, możecie śledzić nasz Facebook, Twitter, Reddit bądź Instagram. Zachęcamy również do subskrypcji naszego kanału RSS na Feedly lub Google News. Piszcie na [email protected], gdybyście mieli jakieś pytania lub sugestie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisał Dariusz Filipek

Redaktor naczelny. Przez lata nieszczęśliwie związany z e-commerce. Ogląda, czyta, słucha, pisze, rysuje, ale nie zatańczy. Publikował na łamach serwisów różnych i różniastych.

Serial Loki Disney Plus

Serial Marvela o Lokim ma showrunnera

Cbs all access showtime cbs corporation

CBS All Access i Showtime chwalą się wzrostami