Polacy wolą informację od rozrywki | Badanie oglądalności

Dariusz Filipek
5 min czytania

Z ostatniej chwili

Nie przez dobę, tydzień czy miesiąc, ale przez cały kwartał kanał informacyjny TVN miał najmocniejszą pozycję na rynku i to bez wsparcia ogólnokrajowej anteny naziemnej.

Okazuje się, że Polacy bardziej od rozrywki uwielbili sobie informacje. TVN24 zyskuje na ciekawości otaczającej nas rzeczywistości – w pierwszym kwartale 2024 roku najchętniej wybieraliśmy właśnie tę stację telewizyjną – dowiadujemy się z kwartalnego zestawienia Nielsena.

[ninja_charts id=”1″]

Kanał informacyjny uzyskał wynik nie tylko lepszy od głównej anteny TVN Warner Bros. Discovery, ale prześcignął także flagowe kanały TVP i Polsatu. Dzięki temu stacje z rodziny TVN, które znalazły się w pierwszej dwudziestce najchętniej oglądanych kanałów, są obecnie liderem rynku telewizyjnego w Polsce.

Stacja zostawiła w tyle TV Republika, która w pierwszym kwartale bieżącego roku była numerem dwa ze średnią oglądalnością na poziomie 3,21% i 6 miejscu w ogólnej stawce.

Z kolei Polsat News wybierało tylko 1,78% widzów. Jeszcze gorzej poradziło sobie TVP Info, które gromadziło średnio zaledwie 1,39% Polaków.

Ostatnia stacja informacyjna, jaka znalazła się w zestawieniu, to Wydarzenia 24 – 0,94% udziału w rynku.

TVN24 radzi sobie świetnie w dobie piętrzącej się konkurencji w swoim segmencie programowym czy rywali internetowych produkujących coraz więcej treści wideo oraz kanałów na YouTube stawiających na informację i publicystykę. W końcu to również z nimi stacja walczy o uwagę widzów i to przy mniejszym zasięgu niż część konkurencji.

TVN24 liderem, TVN24 BiS poza stawką

Sama magia marki to nie wszystko, co widać po wynikach siostrzanego kanału informacyjnego. A właściwie po ich braku.

TVN24 BiS poza nielicznymi programami własnymi, stała się poletkiem dla powtórek z głównej anteny. Przez brak wizji na kanał, druga stacja z newsami od TVN nie znalazła się nawet w pierwszej dwudziestce.

Jolanta Pienkowska TVN24 Bis Fakty o swiecie
Chociaż główna antena TVN24 radzi sobie świetnie, to siostrzana stacja jest kanałem niszowym, na który brakuje pomysłu

Być może w dłuższej perspektywie czeka nas jeszcze większa marginalizacja TVN24 BiS. Pytaniem pozostaje, jak długo da się utrzymać ten stan rzeczy – w końcu taniej byłoby utrzymać taką ofertę programową w formie kanału lub nawet kilku kanałów o formule FAST, aniżeli kurczowo trzymać wokół niego mocno obudowaną strukturę technologiczną i personalną.

CNN był lata temu w podobnej sytuacji i swoją drugą antenę przemianował na HLN, gdzie miejsce dla siebie znalazły treści o tematyce kryminalnej i sprawach społecznych, kiedy główna antena zajmuje się przede wszystkim polityką i najważniejszymi wydarzeniami.

Najpopularniejsze stacje telewizyjne w Polsce
Najpopularniejsze stacje telewizyjne w Polsce

To kierunek, w którym może podążać TVN24 BiS, jeśli stacja chciałaby na nowo nabrać wyrazu i stać się wartością dodaną dla szerszej widowni. Ofertę programową z HLN można przejąć na już. W końcu zarówno HLN, jak i TVN24 BiS są częścią tego samego tworu medialnego – Warner Bros. Discovery.

Ostatecznie, nawet jeśli taki projekt nie okazałby się wielkim sukcesem, to byłby z korzyścią dla TVN24 GO. Ten serwis strumieniowy potrzebuje sukcesywnie wzbogacać się o jak największą liczbę interesujących programów. Historie kryminalne czy tematy palące społeczeństwo mogłyby znacząco urozmaicić stację, a tym samym wzmocnić jej pozycję na rynku.

TVN wygrywa z Polsatem i TVP

Kiedy spojrzeć na pierwszą dwudziestkę stacji telewizyjnych, widać doskonale, że również grupowo wygrywają stacje TVN Warner Bros. Discovery. pozostawiając w tyle kanały Polsatu i TVP. TVN-owskie stacje przyciągnęły 19,57% widzów, TVP 16,22%, a Polsatu 15,29%.

W zestawieniu kwartalnym znaleźli się także mniejsi gracze i tutaj warto wspomnieć przede wszystkim o świetnym wyniku TV Republika – konserwatywny kanał informacyjny nie tylko znalazł się wysoko w zestawieniu, ale również odnotował niesamowity wzrost oglądalności rok do roku. Porównując ze zeszłorocznym kwartałem, oglądalność stacji wzrosła o 3310%.

[ninja_charts id=”2″]

Na dalszych pozycjach nie ma wielkich zaskoczeń. i królują stacje ogólnotematyczne jak Puls (2,71% udziału), który razem z Puls 2 (1,53%) ma 4,24% udziału w rynku ogólnopolskim.

Designer 18

TVN24

TVN24 BiS

TV Republika

TVP Info

Polsat News

Polsat News 2

Polsat News Polityka

Wydarzenia 24

Bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami – dołącz do nas w mediach społecznościowych!

Jeśli chcecie być na bieżąco, śledźcie nas na Threads, Facebooku, Twitterze, Linkedin, Reddicie i Instagramie. Zachęcamy również do subskrypcji naszego kanału RSS na Feedly lub Google News. W razie pytań lub sugestii piszcie do nas na [email protected]. Dołączcie do naszej społeczności i bądźcie zawsze na czasie z najnowszymi trendami i wydarzeniami! Nie zapomnijcie wpaść na nasz YouTube.

Zostaw komentarz